Skip to main content

Vjezd načerno do Krkonošského národního parku?

Teď to vyjde draho… Cesty do KRNAP střeží automatické kontrolní body od SECURITAS ČR

Zákazová značka u cesty, případně závora v Krkonošském národním parku často nestačí k tomu, aby na účelové komunikace do hor vjížděla jen auta, která tam doopravdy smí. Jak hlídat zákaz vjezdu zvláště v době, kdy vrcholí turistická sezóna? Správci Krkonošského národního parku se společně s námi v Securitas zaměřili na to, jak tento úkol vyřešit elegantně a s pomocí technologií.

 

Čím nahradit papírová povolení a namátkové kontroly?

Doklad k vjezdu motorových vozidel do KRNAP, tzv. povolenku má pouze omezená skupina, která je přímo vyjmenovaná v zákoně o ochraně přírody a krajiny č. 114/92 Sb. Jsou to hlavně majitelé či nájemci nemovitostí, které se v daných lokalitách nacházejí, správci sítí, IZS a v některých případech ubytovaní hosté. Dodržování selektivního zákazu vjezdu v minulosti správa parku řešila papírovými povolenkami a jejich namátkovou kontrolou. Množství přístupových cest do chráněného území je ale značné, počet strážců parku je omezený a příliv turistů, včetně těch neukázněných, nijak neubývá. Proto se už v roce 2021 v Krkonoších začal testovat elektronický telematický systém – majitelé nemovitostí dostali kromě papírového dokladu také čipovou kartu neboli token a u vjezdu do chráněného území vznikly kontrolní body, které vůz identifikovaly podle SPZ i tokenu.

 

Přestupek rovnou v telefonu strážců

Jak takové kontrolní body vypadají? Jde o kombinaci instalovaných kamer se softwarem, který detekuje SPZ, a Bluetooth radaru, který identifikuje, zda je ve voze platný token. V případě, že kolem kontrolního bodu projede vůz bez tokenu, kamera zaznamená jeho SPZ i datum a čas průjezdu. Veškerá data se ukládají do databází, z nichž lze zpětně vyhledávat a zjistit, které konkrétní vozidlo zajíždělo do ochranných zón bez tokenu pravidelně a jehož řidič tudíž opakovaně porušoval vyhlášku. Správa KRNAP pak může za nepovolený vjezd na chráněné území zpětně vystavit pokutu. Kontrolní body pracují nepřetržitě 24 hodin denně, celoročně a v jakémkoli počasí, tudíž plně nahradí strážce parku, kteří se mohou věnovat jiným záležitostem. V případě, že dojde k opakovanému vjezdu nepovoleného automobilu do KRNAP, strážci se o tom dozví i díky aplikaci na svém mobilním telefonu. A co když na horskou chalupu potřebuje svým autem dojet turista, který zde má domluvený jen dočasný pobyt? Řešení s tokeny umožňuje legální vjezd i takovým hostům – povolení totiž není vázané na SPZ vozu. Stačí, když návštěvník od majitele objektu získá token a systém ho do parku vpustí.

 

V pilotním projektu ukázala svou sílu příroda

Hranice KRNAP se většinou nachází na lesních komunikacích mimo zástavbu, kde není žádný zdroj elektrické energie, a někdy je zde problém i s pokrytím mobilního operátora. Tyto nástrahy jsme museli řešit už při prvních instalacích, které jsme v rámci pilotního projektu realizovali v roce 2021. Co se týče napájení, u mobilního kamerového bodu jsme ze začátku využívali solární panel – ten během letních měsíců spolehlivě fungoval, v zimě však sluneční svit pro plné zajištění zdroje elektrické energie nedostačoval a bylo třeba doplnit zařízení o baterie, které ale zase potřebovaly pravidelnou výměnu. Řešení se nakonec našlo v technologii metanolových článků, speciální mrazuvzdorné baterie, která vyžaduje doplnění paliva jen jednou za mnoho týdnů.

 

Systém se rozšíří až na 20 lokalit

Téměř dvouletý pilotní provoz prvních kontrolních bodů Správa KRNAP v září 2022 vyhodnotila jako úspěšný. Podařilo se detekovat všechny automobily, které projížděly okolo kontrolních bodů a identifikovat ty, které neměly token pro legální vjezd na území ochranných zón parku. My v Securitas jsme pak dostali příležitost pokračovat v projektu dál. V současné době je už takto osazených sedm lokalit – jde například o terénní informační srub Černá hora, hájenku U Kostela nad Malou Úpou, hájenku v Obřím dole u Pece pod Sněžkou nebo sezónní informační centrum Zlaté návrší. Instalace kontrolních bodů bude určitě pokračovat. V plánu je dalších zhruba 20 lokalit, z nichž u některých má Správa KRNAP možnost přivést na místo elektřinu a pracuje na tom, jinde se použijí metanolové články.

Litujeme, ale tento prohlížeč není podporován. Chcete-li využívat naše webové stránky, zkuste použít novější prohlížeč, jako je Chrome, Safari, Firefox nebo Edge.