Skip to main content

Bezpeč. agentura pro dohled nad žáky? Co je potřeba zvážit

8. 8. 2022

V souvislosti s nasazením pracovníků bezpečnostní agentury SECURITAS ČR v základní škole Za Chlumem v Bílině vzniká více otázek. Je tento typ dohledové služby pro školy se specifickými potřebami vhodný? Má nějaké limity? Jak by se měly řešit problémy 400 znevýhodněných českých škol? V následujícím článku se pokusím alespoň na některé z těchto otázek odpovědět.

Tým pracovníků SECURITAS ČR zahájil dohledovou službu v bílinské ZŠ začátkem května 2022 a působil zde do konce školního roku. O tom, jak jsme k této specifické zakázce přistupovali, jsme psali už v dřívějším článku. Škola se nachází ve vyloučené lokalitě, navštěvují ji téměř ze 70 % žáci ze sociálně vyloučených rodin a nestandardní rozhodnutí města zapojit bezpečnostní agenturu vyvolalo silnou mediální odezvu. Výsledkem byla i květnová návštěva ministra školství, který oznámil, že ministerstvo v září spustí projekt nazvaný Indexace škol, v jehož rámci podpoří částkou 1,8 miliardy korun 400 znevýhodněných škol v ČR.

Běžné je střežení škol – ne školáků

Dohledová služba v ZŠ Za Chlumem byla specifická tím, že šlo o pomoc s řešením konkrétního problémového chování nezletilých žáků školy, případně jejich rodičů. Obecně lze konstatovat, že pracovníci bezpečnostních agentur zajišťují fyzickou ostrahu i v jiných školách, ať už jde o základní, střední školy nebo univerzity. V těchto případech jde ale pouze o „běžný“ typ fyzické ostrahy nebo služby ve vrátnici či recepci. Ta má primárně za cíl chránit školu před hrozbami zvnějšku – zabránit neoprávněnému vstupu, krádežím nebo vandalismu. Zakázka v Bílině tedy pro nás byla v tomto ohledu premiérou.

Vyřešily se nejhorší problémy

Ze zpětné vazby ředitelky ZŠ Za Chlumem Barbory Schneiderové víme, že dvouměsíční angažmá tříčlenného týmu SECURITAS ČR přineslo pozitivní výsledky – například se podařilo naprosto vymýtit kouření na toaletách, ničení školního majetku a schůzky tzv. dětských gangů během vyučování na toaletách. Agenturní pracovníci ulevili učitelům, kteří mohli míň své kapacity věnovat dohledu a víc se zaměřit na vyučování. Psychologický efekt působil i v případě návštěv problémových rodičů. Pouhá přítomnost strážných ve škole přirozeně bránila konfliktům.

Nejedná se pedagogický dozor

Zapojení bezpečnostní agentury však ukázalo i některá omezení, která vyplývají z toho, že pracovník ostrahy nemá pedagogické vzdělání. V omezeném časovém rámci, který jsme měli pro zpracování zakázky, jsme vybrali pracovníky, kteří měli pro práci v ZŠ Za Chlumem nejlepší předpoklady. Tým, v němž byla zastoupená jedna žena a jeden kolega romské národnosti, získal další školení až na místě s pomocí pravidelných supervizí a porad. Zkušenosti ukazují, že v rámci dlouhodobého řešení by takový dohled patrně vyžadoval důkladnější pedagogickou průpravu pracovníků nebo pedagogický kurz, což by se samozřejmě odrazilo i na vyšší ceně služby. Ministr školství při své návštěvě mluvil hlavně o nedostatku školních psychologů v kraji. Je možné, že chybí i jakási kombinace bezpečnostního a pedagogického experta, tu však zatím v Česku nikdo nenabízí.

Ing. Martin Rozbroj, Chief Risk Management Officer SECURITAS ČR

 

 

Kontaktujte nás ještě dnes

S čím vám můžeme pomoci? Napište nám zprávu prostřednictvím kontaktního formuláře.

Vaše osobní údaje budou zpracovávány v souladu s našimi zásadami ochrany osobních údajů, které si můžete přečíst zde. Odesláním formuláře potvzujete souhlas s těmito zásadami.

Litujeme, ale tento prohlížeč není podporován. Chcete-li využívat naše webové stránky, zkuste použít novější prohlížeč, jako je Chrome, Safari, Firefox nebo Edge.