Skip to main content

Jak inovovat: Průvodce od odborníků na inovace v 5 krocích

Specializovaný tým Securitas pro vás připravil praktického průvodce procesem inovace, abyste i vy mohli být hybatelem změn.

13. 12. 2024

Zatímco technologické společnosti často přitahují pozornost v diskusích o inovacích, existuje možná neočekávané odvětví, které vyvíjí špičková řešení s dopadem na náš každodenní život: bezpečnostní průmysl.

Toto odvětví kombinuje lidskou vynalézavost s technologickými inovacemi, aby pomohlo firmám být o krok napřed před vznikajícími hrozbami a s nimi spojenými riziky.

O inovacích víme své, a proto máme v Securitas dokonce tým pro inovace, který pro vás vytvořil tohoto průvodce. Věříme totiž, že inovátorem může být každý a že představený proces podnítí chuť pro inovace v našem každodenním životě a zároveň podpoří každého, aby hrál aktivní roli.

Proces je založen na osvědčeném konceptu „design thinking“, což je nelineární a iterativní proces, v němž je uživatel zapojen v každém kroku. Když mluvíme o uživateli, může jít o klienty, zaměstnance nebo partnery – zkrátka o zainteresované strany, které budou pravděpodobně chtít (a používat) to, co vyvíjíme.

Zapojením uživatelů do návrhového procesu a začleněním jejich zpětné vazby a postřehů můžeme vytvářet produkty nebo služby, které jsou praktičtější, použitelné a příjemnější. Tento přístup může vést k vyšší spokojenosti uživatelů, zvýšení osvojení a používání, a nakonec k lepším obchodním výsledkům.

Až budete připraveni inovovat, postupujte podle těchto kroků.

 

Krok 1: Vciťte se
Prvním krokem je poznat své cílové uživatele a získat cenné poznatky, které vám pomohou lépe se rozhodovat. Vžijte se do jejich situace; shromážděte všechny informace o svých cílových uživatelích.

Připravte si podklady pro rozhovory a mluvte s odborníky, abyste získali různé perspektivy od lidí s relevantními znalostmi. Porozumějte prostředí svých cílových uživatelů a jak pracují se stávajícím produktem nebo službou.

Jakmile co nejlépe pochopíte své uživatele a budete vědět, co si myslí, cítí, říkají a dělají, budete připraveni přejít k dalšímu kroku.

 

Krok 2: Definujte
V tomto kroku se zaměříte na vymezení potřeb a problémů vašich uživatelů. Jaká společná témata a vzorce jste pozorovali v prvním kroku? Jaké potřeby a výzvy uživatelů se opakovaně objevovaly?

Zamyslete se nad všemi těmito informacemi a rozhodněte, který problém chcete řešit. Poté si definujte daný problém do detailu. Tato definice by měla jasně popsat, co, z pohledu uživatelů, chcete řešit. Pamatujte, že jde o problém uživatelů, nikoliv problém společnosti.

 

Krok 3: Generujte nápady

Tato fáze nemá žádné limity – cílem je opustit zažité normy, prozkoumat nové úhly pohledu a zpochybnit status quo.

Pro inspiraci si udělejte průzkum. Vyhledejte osvědčené postupy v oboru nebo zjistěte, jak podobné problémy řeší jiné společnosti. Existují nové technologie, které umožňují nové příležitosti?

Začněte brainstormovat a přicházejte s co největším množstvím nápadů. Poté, co shromáždíte všechny své nápady, zkuste je vytřídit. Vyberte dva až čtyři nejlepší nápady, se kterými budete pokračovat do další fáze. Pokud se cítíte zaseknutí, doporučujeme nejprve individuálně hlasovat o vašich vybraných nápadech a pak pokračovat s těmi, které získaly nejvíce hlasů.

 

Krok 4: Vytvořte prototyp
V tomto kroku oživíte svůj koncept. Účelem fáze prototypování je převést vaše nápady do hmatatelné podoby, kterou lze testovat se skutečnými uživateli a získat tak včasnou zpětnou vazbu před vývojem plnohodnotného produktu nebo služby. Tímto způsobem můžete své řešení rychle upravit, aniž byste narazili na příliš mnoho překážek nebo omezení.

Vytvořte prototypy různých nápadů, které mohou odrážet hodnotovou nabídku pro vaše uživatele. Čím lépe uživatelé pochopí váš koncept, tím lepší zpětnou vazbu získáte.

Na konci této fáze možná budete mít jasnější představu o svém produktu nebo službě a překonáte některé výzvy, které bylo obtížné předvídat. Nejdůležitější je mít testovatelný prototyp předtím, než přejdete do další fáze.

 

Krok 5: Testujte
Nakonec je čas otestovat váš prototyp! Nejprve si určete cíl testování. Co chcete zjistit a jaká rozhodnutí na základě výsledků uděláte? To vám pomůže rozhodnout, s kým testovat, v jakém kontextu a jaká data sbírat.

Pozvěte své uživatele na testovací sezení, ideálně v reálném prostředí, ve kterém by produkt nebo službu používali. Sledujte, jak uživatelé s vaším prototypem interagují, a poslouchejte, co říkají. Po rozhovorech shromážděte všechny poznatky a proveďte potřebné úpravy prototypu. Pamatujte: testujete, abyste se učili, nikoli abyste si potvrdili, že vše funguje!

Mějte na paměti, že tento rámec pro inovace je iterativní proces. Abyste dosáhli co nejlepšího výsledku, doporučujeme se k jednotlivým krokům vracet a neustále vylepšovat svůj nápad. Proces by měl skončit až tehdy, když máte jasné důkazy, že jste vytvořili produkt nebo službu, kterou vaši uživatelé chtějí.

 

Vyprávějte svůj příběh
Teď už zbývá jen vyprávět svůj příběh. Právě vyprávění příběhu spojuje všechnu vaši práci do mistrovského díla. Pokud nedokážete své poznatky prezentovat způsobem, který rezonuje s vaším publikem, veškerá tvrdá práce může skončit zapomenutá na polici (nebo ve složce).

Začněte tedy inovovat s tímto pětikrokovým procesem, užijte si to, a nakonec napište svůj příběh. Inovace je kreativní cesta a největší odměnou je, když ji prožijete s radostí a spolupracujete s ostatními. Hodně štěstí!

Kontaktujte nás ještě dnes

S čím vám můžeme pomoci? Napište nám zprávu prostřednictvím kontaktního formuláře.

Vaše osobní údaje budou zpracovávány v souladu s našimi zásadami ochrany osobních údajů, které si můžete přečíst zde. Odesláním formuláře potvzujete souhlas s těmito zásadami.

Vaše osobní údaje budou zpracovávány v souladu s našimi zásadami ochrany osobních údajů, které si můžete přečíst zde. Odesláním formuláře potvzujete souhlas s těmito zásadami.

Litujeme, ale tento prohlížeč není podporován. Chcete-li využívat naše webové stránky, zkuste použít novější prohlížeč, jako je Chrome, Safari, Firefox nebo Edge.