Jak se hlídá lom? Může to být i dobrodružství
31.8.2021
Jak vypadá každodenní rutina bezpečnostních pracovníků v extrémních podmínkách hnědouhelného lomu? Jaká specifika jsou spojená s ochranou těžby? Podívejte se s námi na jedno takové pracoviště.
Představte si, že každý den pozorujete výjevy jako z nějakého sci-fi nebo zažíváte jízdu terénním vozem, která připomíná rallye Paříž – Dakar. I tak může vypadat služba v jednom ze čtyř hnědouhelných lomů v severních Čechách, jehož ochranu má na starosti Securitas.
Život na kraji jámy
Střežit lom není jednoduché – jde totiž o prostor s neustále se měnícími hranicemi, kde se na jedné straně hloubí a těží, na druhé straně zasypává a rekultivuje. Stavět mnohakilometrové ploty tedy nedává smysl a vetřelci se na území zákazu vstupu mohou dostat relativně snadno. To se netýká jen lidí – v rekultivované krajině se dobře daří například muflonům, jejichž stáda se občas přikradou až k jezírkům dešťové vody na dně dolu. Z bezpečnostního hlediska jsou ovšem samozřejmě největší hrozbou zloději, kteří se zaměřují těžební techniku a jejich kovové součásti, včetně kilometry dlouhých napájecích kabelů z kvalitní mědi.
Chrání zatoulané turisty, pomáhají zdravotníkům
Bezpečnostní tým Securitas zde obsluhuje 4 vrátnice a dispečink s kamerovým systémem, bahnitým terénem lomu navíc nepřetržitě křižují 2 výjezdní jednotky, které plní předepsané kontrolní obhlídky. „Akce organizovaných zlodějských gangů naštěstí v posledních letech poněkud ustaly. Je to jednak díky technologiím, které používáme, ale také díky novému zákonu o sběrných surovinách, který velmi zpřísnil dohled nad výkupem kovů,“ říká šéf dispečinku Securitas Pavel Gregor. I tak zde ale bezpečáci mají plné ruce práce. Velmi často se do dolu zatoulají, ať už záměrně nebo nevědomky, zvědaví turisté, a mohou se tak dostat do nebezpečí života. Pokud jde o ekologické aktivisty, řeší se incidenty většinou přímo ve spolupráci s policií. Jindy musí pracovníci Securitas například doprovázet vůz záchranné služby, když dojde na vzdáleném pracovišti k úrazu. „Naše práce je prostě každý den jiná, nenudíme se,“ poznamená velitelka bezpečnostního týmu objektu Jitka Hammelová.
„Návštěvníci“ s Ladou Nivou
Specifickým poznávacím znakem výjezdové jednotky je vůz Lada Niva. Jde totiž v podstatě o jediné vozidlo, které dává v těchto extrémních podmínkách ekonomicky smysl. Tmavé žigulíky v exteriéru silně připomínají legendární sci-fi seriál Návštěvníci. Jenže realita je trochu méně zábavná – vozy například nemohou mít klimatizaci (v prašném prostředí těžby by se musela v podstatě neustále servisovat) a tak strážným často nezbývá než mít zavřená okýnka, i když jsou třicetistupňová vedra. Výhody ruského džípu jsou však značné – díky své lehké konstrukci projede i tam, kde by těžší offroady uvízly, a pak je tu samozřejmě úspora. Vozy totiž jezdí prakticky nepřetržitě 24 hodin denně ve dvou směnách, při nichž najedou kolem 240 kilometrů, často po neexistujících cestách. V těchto podmínkách by se rychle opotřebilo každé auto, pořizovací cena Lady Nivy a také cena za nutné opravy je ovšem násobně nižší.
Oči, které vidí ve tmě
Vzhledem k tomu, že okraje lomu nemohou být oplocené, navrhli bezpečnostní experti zastřežení s pomocí stožárů s bispektrálními kamerami, které používají jak běžnou optiku s velkým zoomem ve dne, tak termální obraz za ztížených světelných podmínek nebo v noci. Stačilo je umístit do čtyř protilehlých rohů těžební jámy, aby obsáhly několikakilometrový perimetr. Operátor dispečinku tak i v noci snadno zahlédne uprostřed pláně miniaturní pohybující se tečku, člověka nebo zvíře. V případě, že jde o lidského návštěvníka, vydává se jednotka v terénním voze okamžitě na místo.
Ochrana lomu by se dala samozřejmě ještě více automatizovat. Některé kontroly možná v budoucnu budou vykonávat drony, nebo bude možné kamery integrovat s elektronickým zabezpečovacím systémem jednotlivých těžebních strojů a objektů, takže se vždy automaticky otočí na místo, kde vznikl poplach. Podobné technologické inovace samozřejmě vždy závisí na aktuálním posouzení rizik v porovnání s náklady na instalaci.
Obrázek 1: Lada Niva je jediné auto, které v lomu dává ekonomicky smysl
Obrázek 2: Služba výjezdové jednotky připomíná náročné rallye
Obrázek 3: Bispektrální kamery se solárním napájením střeží okraje lomu ve dne i v noci
Líbil se vám tento článek?
Přečtěte si také: